Terapia Pedagogiczna

Naturalną potrzebą każdego dziecka jest rozwój, doświadczanie, odkrywanie siebie i świata. Aby siebie i świat pojąć potrzeba jednak pewnych narzędzi i umiejętności, które dziecko zazwyczaj nabywa przez spontaniczne funkcjonowanie w otaczającym je środowisku.

Przez terapię pedagogiczną rozwijamy wszystkie te sprawności intelektualne, które służą dziecku do zdobywania wiedzy i gromadzenia doświadczeń. Ważna jest taka organizacja zajęć, by dziecko nabywało kompetencji mimochodem, przy okazji zabawy i eksperymentów, chcemy rozbudzać aktywność poznawczą i zainteresowanie nauką.

Uwzględniając indywidualne potrzeby i zainteresowania dziecka, staramy się dostarczyć wielu okazji do obserwacji świata, pojmowania związków przyczynowo – skutkowych i testowania swoich pomysłów.

 

Two girls are playing on the floor

Przedszkole wyposażone jest w bogaty materiał poznawczy, rozszerzany w zależności od potrzeb i zainteresowań dzieci. Staramy się, by wszystkie zabawki były rozwijające, mogły uczyć. Każda zabawa staje się okazją edukacyjną – przy zabawach piłką ćwiczymy chwyt i umiejętność celnego rzutu, zabawa lalką to okazja do dobrania elementu garderoby do odpowiedniej części ciała, czy pory roku. Uczymy się także wiązania sznurowadeł czy zapinania guzików, bo chcemy, aby dzieci były samodzielne. Z klocków rosną wspaniałe budowle, niezwykłe garaże do których zapraszane są wszystkie dzieci, a przy ich sprzątaniu – ćwiczymy chwyt pensetowy i organizację wg kształtów czy kolorów. Uczymy się bawić razem. Uczymy się radzić sobie z konfliktami, dzielić zabawkami, ale też dzielić osiągnięciami. Uczymy się pocieszać dzieci płaczące, naśladować te, które zachowują się koleżeńsko i reagować na niewłaściwe zachowania. Uczymy się wreszcie siebie w kontakcie z drugim człowiekiem, swoich reakcji w trudnych sytuacjach i tego, jak je przekształcić w rozwiązanie trudności.

Głównym celem terapii pedagogicznej w przedszkolu jest rozwój, a także przygotowanie dziecka do dalszego kształcenia i rozwoju. Staramy się, by nasze dzieci poszły do szkoły z bogatym bagażem doświadczeń. W codzienne zajęcia i swobodne zabawy wplatamy elementy Metody Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne, program Aktywności Knillów czy kinezjologię edukacyjną Paula Dennnisona, a więc metody, które pozwalają poznać swoje ciało i jego możliwości, a także uczą panowania nad własnym ciałem i pomagają poczuć się dobrze we własnej skórze. Kolorowa chusta Klanza jest początkiem wspaniałej przygody – czy to wycieczki do wesołego miasteczka – czy wyprawy w głąb oceanu. A po całym dniu zmagań i poszukiwań relaksujemy się przy muzyce, śpiewamy piosenki, lub sięgamy do półki z książkami.

Każde odkrycie jest źródłem radości. Nasze dzieci mają okazję wielozmysłowo poznawać otaczający je świat, dzielić się przeżyciami z kolegami, a zdobytą wiedzę i umiejętności utrwalać, aby móc do nich wrócić. Chcemy świat dziecku przybliżyć, by był mniej obcy, mniej straszny, żeby stał się jego światem, wypełnionym pozytywnymi doświadczeniami, oswojonym, własnym; a przy tym nie był światem samotnym, a pełnym przyjaznych dziecku osób.